'Gözümle görsem bile şüphe duyarım' dönemi başladı!
Saat: 13:43
MTM Medya Takip Merkezi A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Halef Remzi Vayıs'ın Platin Dergisi'nde yer alan medya ve yapay zekâ değerlendirmesi:
Yapay zekanın medya sektörüne etkileri ve gelecekteki olası etkileri...
"Yaşayarak anlıyoruz ki, yapay zeka gerek iş ve üretim aşamalarının gerekse marka yönetiminin anahtar rolünü üstlenmeye doğru yol alıyor.
Bildiğimiz gibi, gelişme hakkında olumlu ve olumsuz görüşler var. Kimi insanlar işsiz kalacağı endişesi taşırken, kimi insanlar toplumun refahını arttıracak verimli sonuçlar alınacağı düşüncesinde. Ancak şu bir gerçek ki, bir çok sektör yapay zeka sayesinde dönüşüyor, dönüşecek. Ve elbette bu, medya sektörü için de geçerli.
Yapay Zeka yetenekleri arasında bulunan; makale yazma, haber metni hazırlama, habere uygun telif hakkı bulunmayan görsel tasarlama ve hatta haberi sunacak avatarlarla video oluşturma gibi uygulamalar, medya sektöründe önemli aşamalara katkı sağlayacak gibi görünüyor.
Sektöre yeni yeni oyuncuların girmesi şaşırtıcı olmaz...
Dünyada ve ülkemizde medya sektöründen birçok oyuncu, bu yönde çalışmalara başladılar bile. Medya sektöründen olmayanlar dahi, yapay zekanın yeteneklerini görüp medya sektörüne girmenin iştahına kapılmış durumda. Yakın gelecekte sektöre yeni yeni oyuncuların girmesi şaşırtıcı olmaz.
Habercilikte günümüzün en önemli sıkıntılarından biri, hangi haberin gerçek hangi haberin sahte olduğu, ki yeni teknolojilerle sahte haber üretimi artık çok daha kolay…
Hayatımıza girdiği ilk dönemlerde insanların “gözümle gördüğüme inanırım” güdüsü nedeniyle, TV’ler bir anda en inandırıcı mecra özelliğine sahip olmuştu. Uzunca süre de bu özelliğini korudu. Ancak günümüzde her haberin gerçekmiş gibi sahtesi yapılabildiğinden, TV yayınları da bu özelliğini nispeten kaybetti.
Artık “gözümle görsem bile şüphe duyarım” dönemi başladı…
Bu bağlamda…
İçerik hazırlama noktasında medya kuruluşlarının süreçlerine dahil olmaya başlayan yapay zeka, haberin gerçekliğini tespit edecek düzeye geldiğinde, sektöre oldukça değer katacak.
Öte yandan kısa vadede içerik üretimi konusunda önemli değişimler yaşanacak. ChatGPT benzeri modeller günlük haberlerin yüzde 30-40'ını otomatik üretebilme kapasitesine sahip ve bunun kullanım oranı artacak. Bununla birlikte yapay zeka editörleri de gelişecek, hem insan hem AI editörlerinin metin ve makaleleri, yine yapay zeka editörleri tarafından kontrol edilecek. Çeviri sistemleri daha hızlı olacak, çok dilli yayıncılık daha kolay hale gelecek.
Bununla birlikte İçeriği kişiselleştirme alanında da gelişmeler yaşanacak. Kullanıcı tercihlerine göre dinamik içerikler oluşturulabilecek. Kişiye özel haber akışları ve öneriler, davranışsal analizler ve AI teknolojisi ile çok hızlı modellenip buna göre içerik önceliklendirmesi yapılabilecek.
Medyada multimedya üretimi ön plana çıkacak...
Yapay Zeka ile video üretimi, gerçeğe çok yakın insan sesleri ile podcast üretmek, haber sunmak veya spikerlik yaptırmak mümkün olacak. Ayrıca doğal görsel içerik tasarımlarının yerini yapay zeka destekli görsel içerik tasarımları da dolduracak.
Bu alanda iş modellerinde de değişimler olacak. Geleneksel muhabirlik, sunuculuk rolleri yeniden tanımlanacak. Büyük veri kümelerinden analiz kolaylaşacağı için günlük haber tüketimleriyle birlikte medya analizleri de önem kazanacak, teknolojiyi iyi kullanan küçük medya organizasyonlarının güçlenmesi, onların büyük medya şirketleriyle rekabet etmelerini sağlayacak.
Orta vadede ise içerik üretim ekosistemleri oluşacak. Tam otonom haber ve içerik platformları kurulacak. Gerçek zamanlı, kişiselleştirilmiş multimedya içerikler oluşturulacak. Kullanıcıların neyi görecekleriyle birlikte nasıl görmek istedikleri de belirleyici olacak. Haberlerin büyük bir kısmının AI ile üretilmesi sonucunda etik tartışmaları ve yalan-yanlış haber ile mücadele konusunda da AI çözümleri üretilecek.
Hal böyle iken, daha şimdiden yapay zeka içeriklerinin yasal çerçevesinin oluşturulması için adımların atılması, kurumlara içerik üretimleri için şeffaflık standartları getirilmesi gerekiyor.
Medya Takip Merkezi yapay zekayı nasıl konumlandırıyor, bu teknolojiden hangi alanlarda faydalanıyor?
Yapay zeka teknolojileri, medya sektörünün tamamını derinden dönüştürürken, biz de MTM Medya Takip Merkezi olarak bu dönüşümün tam merkezinde yer alıyoruz. Yapay zeka teknolojisinin veriler üzerinde kullanım etkisine bakıldığında, veri analizi yapılan bir sektörde, iş süreçlerini optimize etmek için bu teknolojiyi kullanmak da zaten kaçınılmaz.
Önce yardımcı araçlar olarak kullanılan bu teknolojiler, artık işin tamamen göbeğinde yer alıyor. Uzun zamandır gerek makine öğrenmesi gerek AI teknolojileri konusunda çalışmalar yürütüyoruz. Özellikle GPT modellerinin gelişmesiyle birlikte, çalışma süreçlerimizin neredeyse tamamını yeniden şekillendirdik ve dönüştürmeye devam ediyoruz.
Editörlerimize alan sağlıyor...
Eskiden tamamen editörlerimiz tarafından yapılan dil çevirilerini şimdi büyük oranda yapay zeka sistemlerimiz gerçekleştiriyor. Bu, editörlerimize içerik kalitesini artırmak için daha fazla zaman ve alan sağlıyor.
Müşterilerimize sunduğumuz analiz raporlarındaki verilerin etiketlenmesi artık AI tarafından yapılıyor, bu da raporlarımızın derinliğini ve isabetini artırıyor. Bununla birlikte, içerik analizinin kalitesini ve niteliğini artırmak için editörlerimizin daha çok zamanı oluyor.
Sunum hizmetlerimizde AI Avatar’ları kullanıp müşteri sunumlarımızı daha çarpıcı ve etkili bir yapıya kavuşturma çalışmalarımız var.
AI Özet teknolojisi ile TV haberlerini müşterilerimiz için özetliyor, önemli konu başlıklarını otomatik olarak tespit edip sunabiliyoruz.
Sesten metne dönüşüm (Speech-to-Text) teknolojisinde AI altyapısı kullanarak hem kaliteyi artırıyor hem süreci hızlandırıyoruz.
İçgörü analizleri, risk ve kriz takibine yönelik çalışmalar...
Önümüzdeki dönemde ise içgörü analizleri, risk ve kriz takibi gibi alanlarda çalışmalarımızı daha da geliştirmeyi hedefliyoruz. Sosyal medyada yaşanan anomalilerin tespiti, çoklu kanal entegrasyonları ve derin sentiment analizleri bizim için öncelikli çalışma alanları olacak.
İnternet medyası, radyolar, TV’ler, yazılı basın, sosyal medya, youtube veya podcast; hangi mecra olursa olsun temel hedefimiz, bilgi veya veri neredeyse bulup çıkarmak ve anlamlı hale getirmek…